House of Hope

Even binnenlopen voor een kopje thee of koffie, een praatje en een spelletje. Het klinkt eenvoudig, maar betekent veel voor mensen die hun thuisland zijn ontvlucht en nu (tijdelijk) in Woerden verblijven.

In House of Hope willen we samen met onze gasten een plek van ontspanning en ontmoeting creëren. Een plek waar je je verhaal kwijt kan. Waar je landgenoten en Nederlanders kan ontmoeten, even kunt lachen of (levens)vragen kunt stellen. Waar het niet uitmaakt waar je vandaan komt of wat je gelooft, voor iedere vluchteling of statushouder is plaats.

Wanneer:
iedere dinsdagochtend van 9.30-12.00 uur
iedere donderdagmiddag van 14.00-16.30 uur
Extra activiteiten op wisselende momenten - zie ons Facebook en Insta-account

Waar:
Opstandingskerk – Wilhelminaweg 8 - Woerden

(t.o. de molen)

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en activiteiten?
Volg ons op Facebook, Instagram of stuur een WhatsApp-bericht naar +31 6 82663134, dan voegen we je toe aan onze verzendlijst.

House of Hope Woerden is een initiatief van de gezamenlijke kerken in Woerden.

Download flyer

Huisvesting De Bleek

Deze week is voor veel Woerdense vluchtelingen uit Oekraïne een belangrijke week gebleken. Ongeveer 45 mensen (Oekraïense vluchtelingen) verhuizen van particuliere adressen in gemeente Woerden naar de nieuw ingericht locatie aan de Bleek in Woerden. Deze locatie is speciaal door gemeente Woerden ingericht voor vluchtelingen die werden gehuisvest bij particulieren in onze gemeente.
In een aantal situaties deelden de gastgezinnen letterlijk huis en haard, badkamer, keuken en toilet.

Voor de eerste opvang was dat destijds een geweldig mooi initiatief van onze plaatsgenoten.  Nu blijkt echter dat de situatie niet om een aantal maanden gaat. Er is langdurige opvang nodig is, de opvang bij particulieren kan geen structurele oplossing bieden.

De woonruimtes in de Bleek zijn beter ingericht voor een vermoedelijk langer verblijf in Nederland. Het is voor de particulier gehuisveste groep Oekraïners en hun gastgezinnen geen gemakkelijke stap. Er is in de afgelopen maanden veel gedeeld met de gastgezinnen, zowel in praktische zin maar ook in emotionele zin. De ‘tijdelijke’ opvang werd een ‘thuis’ waardoor het verhuizen als een emotionele, moeilijke, maar noodzakelijke stap wordt ervaren (zowel door de gasten als door de gastgevers).

Het aanbod van gemeente Woerden is een eenmalige mogelijkheid (statushouders uit andere landen vragen ook om woonruimte) en er is in grote mate gebruik van gemaakt ondanks de daaraan verbonden emoties aan beide kanten. Dinsdag 13 september was de dag van de sleuteloverdracht. House of Hope probeert er nu ook, juist in de nieuwe situatie, te zijn voor de mensen die het aangaat.

Daarnaast vragen wij aandacht voor de situatie in ons land van vluchtelingen en statushouders uit welk land dan ook. Op korte termijn verwachten wij nieuwe statushouders in Woerden. Ook voor hen willen we een House of Hope zijn.

Met dit bericht vragen wij u om voorbede in uw kerk te doen voor alle betrokken.

Oekraïne Nieuwsbrief

Bij opvang komt veel kijken
De gemeente Woerden bereidt zich voor om vluchtelingen uit Oekraïne op te vangen. Bij de opvang komt veel kijken en in de komende weken worden de voorbereidingen getroffen om in Woerden vluchtelingen op te kunnen vangen. Er is een crisisteam bij de gemeente wat de regie heeft.

Vooralsnog is het lastig om aan te geven met welke aantallen vluchtelingen uiteindelijk rekening moet worden houden. Inmiddels druppelen in Woerden vluchtelingen binnen die veelal op eigen gelegenheid onderdak vinden bij vrienden en familie. De gemeente is aan zet om voldoende opvangplekken te realiseren. Er moet veel geregeld worden. De gemeente voert daarom gesprekken met partijen die hierin een rol kunnen spelen, waaronder Vluchtelingen steunpunt Groene Hart en Hart voor Woerden.

Informatievoorziening is belangrijk
Op twee websites wordt informatie geplaatst.
De websites worden continu aangevuld met nieuwe informatie.

1.    Informatievoorziening op de website van de gemeente
De gemeente gaat in de komende periode de beschikbare informatie op het gebied van huisvesting, aanmelden bij de gemeente, hoe zit het met school voor kinderen, zorg, etc. publiceren.
Website: https://www.woerden.nl/inwoners/hulp-voor-oekraine-1.

2.    Informatievoorziening op de website van Hart voor Woerden

Klik hier om verder te lezen